Image Search: Photography from the Collection

Búsqueda de imágenes: fotografía de la colección

Swipe to begin / Swipe para comenzar

Start

Edward Weston
b. 1886, Highland Park, Illinois; d. 1958, Big Sur, California
Abandon (Ted Shawn), 1913
Unique platinum print
Collection Pérez Art Museum Miami, promised gift of Charles Cowles

Edward Weston began taking photographs at a young age and, shortly after a move to California in 1906, he opened his own commercial studio. He began creating carefully studied nude portraits, primarily of his female lovers and/or studio assistants, in the early 1920s. Abandon (Ted Shawn) predates this interest. It is unusual in Weston’s oeuvre for its male protagonist, but it foreshadows the artist’s work with nudes in natural settings (particularly in the American West), a genre to which he would return later in his career.

This image of the dancer and choreographer Ted Shawn is part of a body of work in which Weston focused on his avant-garde circle of friends in Southern California. One sees a dramatic, theatrical composition in the dynamic pose and the mirroring of the dancer and the tree in the foreground. Weston would eventually move away from this kind of pictorial style, with its soft-focus aesthetic. His later nude portraits take a sharper, more modernist and austere approach. 

Edward Weston

n. 1886, Highland Park, Illinois; f. 1958, Big Sur, California

Abandon (Ted Shawn) (Abandono [Ted Shawn]), 1913

Impresión en platino

Colección del Pérez Art Museum Miami, donación prometida de Charles Cowles

Edward Weston comenzó a tomar fotografías a muy temprana edad y poco después de trasladarse a California y en 1906 abrió su propio estudio comercial. Él empezó a crear retratos de desnudos cuidadosamente estudiados, sobre todo de sus amantes y/o asistentas de estudio a principios de la década del 20. Abandon (Ted Shawn) anticipa éste interés. Es una pieza inusual en la obra de Weston por tener un protagonista masculino, pero prefigura el trabajo del artista con desnudos en escenarios naturales (muy particularmente en el Oeste americano), un género al cual regresaría en un momento posterior de su carrera.

Esta imagen del bailarín y coreógrafo Ted Shawn es parte de un conjunto de obras en las cuales Weston se centró en su círculo de amigos vanguardistas del sur de California. Uno contempla una composición dramática, teatral, en lo dinámico de la pose y la manera en que el bailarín y el árbol se reflejan en el primer plano. Con el tiempo, Weston se alejaría de este tipo de estilo pictórico con su estética de enfoque desvaído o de “foco suave”. Sus retratos desnudos posteriores utilizaron un enfoque mucho más nítido, moderno y austero.