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Christopher Makos
b. 1948, Lowell, Massachusetts; lives in New York
Altered Image Series, Andy Warhol, 1981
Gelatin silver print
Collection Pérez Art Museum Miami, promised gift of Charles Cowles

Christopher Makos rose to prominence in the mid-1970s for documenting the downtown New York art scene, most significantly Andy Warhol. Makos was a close friend of the famous artist and was able to capture candid pictures of his daily life. His pictures of Warhol in drag, the Altered Image Series, came out of two June 1981 studio portrait sessions. In these works, Makos and Warhol were self-consciously referencing Man Ray’s famous 1921 image of Marcel Duchamp in the guise of his female alter ego, Rrose Sélavy. (Makos briefly apprenticed with Man Ray early in his career.)

Much has been written about Warhol’s play with gender in these pictures, especially since his own work often focused on portraiture, appearance, and sexuality. Makos’s images certainly merit inclusion in these kinds of discussions, but they are also evidence of the intimate access to and relationship he had with Warhol, which allowed the larger-than-life celebrity artist a chance to express himself and expose a vulnerable, honest side that was rarely seen.

hristopher Makos

n. 1948, Lowell, Massachusetts; vive en Nueva York

Serie Altered Image, Andy Warhol (Series alteradas de la imagen, Andy Warhol), 1981

Impresión en gelatina de plata

Colección del Pérez Art Museum Miami, donación prometida de Charles Cowles

Christopher Makos saltó a la fama a mediados de la década del 70 por documentar la escena artística del centro de Nueva York, sobre todo al artista Andy Warhol. Makos fue amigo cercano del célebre artista por lo que pudo captar cándidas imágenes de su vida diaria. Sus fotos de Warhol en drag (vestido de mujer) pertenecientes a la serie Altered Image, salieron a la luz en sólo dos sesiones de retrato de estudio que hizo en junio de 1981. En estas fotos, Makos y Warhol estaban tímidamente haciendo referencia a la famosa imagen de Marcel Duchamp que realizó Man Ray en 1921, disfrazado de su álter ego femenino, Rrose Sélavy. (Makos fue aprendiz de Man Ray durante un corto tiempo, a principios de su carrera.)

Mucho se ha escrito acerca del juego de género de Warhol en estas fotos, sobre todo porque su obra se centra a menudo en el retrato, la apariencia y sexualidad. Las imágenes de Makos ameritan ciertamente la introducción en este tipo de discusiones, pero también evidencian el acceso íntimo y la relación que tuvo con Warhol. Lo que le permitió a ésta celebridad sorprendente la oportunidad de poder expresarse y exponer su lado vulnerable y honesto que rara vez mostraba.