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Edmund Teske
b. 1911, Chicago; d. 1996, Los Angeles
Bill Allard and Female Nude with Flower, 1963
Gelatin silver print                          
Collection Pérez Art Museum Miami, promised gift of Charles Cowles

Edmund Teske took his first pictures at the age of seven, and came to find that photography was a useful means to capture and make sense of the world around him. In his later youth he worked with important photographers of the era, including Paul Strand and Berenice Abbott, and spent a short but formative period at Taliesin, Frank Lloyd Wright’s home and workshop in Wisconsin. In the mid-1940s Teske moved to Los Angeles, where he would stay and work for the next 40 years.

In Los Angeles Teske began to create increasingly experimental pictures, using various printing processes to achieve complex effects. Primary among these techniques was the layering of negatives so that multiple images would appear in a single photograph. Here, the two nude figures are overlaid with a large, ghostly poppy plant with flower and buds. Teske’s interest in these abstracted images grew in part out of his study of Vedanta, a branch of Hinduism. The photographs, greatly influenced by his spiritual beliefs, suggest a simultaneous multiplicity of moments and the otherworldly nature of human existence

Edmund Teske

n. 1911, Chicago; f. 1996, Los Ángeles

Bill Allard and Female Nude Composition with Flower (Composición de Bill Allard y desnudo femenino con flor), 1963

Impresión en gelatina de plata

Colección del Pérez Art Museum Miami, donación prometida de Charles Cowles

Edmund Teske tomó sus primeras fotos a los de siete años de edad y acabó descubriendo la fotografía como medio útil para capturar y encontrarle sentido al mundo que lo rodeaba. Más tarde siendo ya un joven, trabajó con importantes fotógrafos de la época, entre ellos Paul Strand y Berenice Abbott y pasó un periodo breve pero formativo en Taliesin, la casa y taller de Frank Lloyd Wright en Wisconsin. A mediados de la década del 40, Teske se trasladó a Los Ángeles, donde viviría y trabajaría durante los siguientes 40 años.

En Los Ángeles, Teske comenzó a crear imágenes cada vez más experimentales usando diversos procesos de impresión para conseguir efectos complejos. La principal de estas técnicas era la superposición de negativos de modo que múltiples imágenes aparecen en una sola fotografía. Aquí, dos figuras desnudas fueron sobrepuestas sobre una planta de amapola con flores y capullos, enorme y fantasmal. El interés de Teske en estas imágenes llevadas a lo abstracto derivó en gran parte de su estudio del Vedanta, una rama del hinduismo. Inspiradas enormemente por sus creencias espirituales, las fotografías sugieren una multiplicidad simultánea de momentos, así como la naturaleza extraterrena de la existencia humana.