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August Sander
b. 1876, Herdorf, Germany; d. 1964, Cologne
Der Maler Gottfried Brockmann (The Painter Gottfried Brockmann), 1924/1990
Gelatin silver print
Collection Pérez Art Museum Miami, promised gift of Charles Cowles

After a brief period working in the mining industry, August Sander studied painting in Dresden, Germany. He eventually moved on to photography as his primary medium, but painting continued to inform his work. His iconic and ambitious project of portraiture, People of the Twentieth Century, is divided into seven sections based on profession and class: the Farmer, the Skilled Tradesman, the Woman, Classes and Professions, the Artist, the City, and the Last People. It presents a cross-section of German society, attempting to create a survey of “types” through images of individuals. Sander could not have known when he began the project that the society he was capturing would soon undergo a permanent and highly traumatic transformation during World War II. People of the Twentieth Century, along with his son’s political activities, brought Nazi scrutiny on Sander because it contradicted the ideals of their social agenda.

Der Maler Gottfried Brockmann (The Painter Gottfried Brockmann) is from the “Artist” section of the series. The subject, a friend of Sander and his family, appears in his studio holding multiple brushes in front of a painting and staring intensely out of the picture frame. The portrayal of the sitter through background, attire, props, gestures, and gaze is exemplary of Sander’s style. Sander is considered one of the most important portrait photographers of the early 20th century and has greatly influenced subsequent generations of artists, including street photographers such as Walker Evans and later conceptual photographers of the 1960s through today.

August Sander

n. 1876, Herdorf, Alemania; f. 1964, Colonia

Der Maler Gottfried Brockmann (El pintor Gottfried Brockmann), 1924/1990

Impresión en gelatina de plata

Colección del Pérez Art Museum Miami, donación prometida de Charles Cowles

August Sander estudió pintura en Dresden, Alemania, después de haber trabajado brevemente en la industria minera. Eventualmente, se interesó en la fotografía como medio principal, pero la pintura siguió ejerciendo una gran influencia en su obra. Su emblemático y ambicioso proyecto de retratos, People of the Twentieth Century (Personas del siglo vente), está divido en siete secciones correspondientes a la profesión y clase: El granjero, El comerciante especializado, La mujer, Clases y profesiones, El artista, La ciudad y Las últimas personas. Estas presentan un retrato de la sociedad alemana, intentando crear una lista de "arquetipos" a través de imágenes de individuos. Cuando Sander comenzó su proyecto, no sabía que la sociedad que estaba inmortalizando experimentaría una transformación permanente y altamente traumática durante la Segunda Guerra Mundial. La serie People of the Twentieth Century, así como las actividades políticas de su hijo, trajeron como consecuencia el escrutinio de Sander por los nazis, pues contradecían los ideales de la agenda social gubernamental.

Der Maler Gottfried Brockmann pertenece a la categoría El artista. El modelo (un amigo de Sander y su familia) aparece en su estudio delante de una pintura sosteniendo varios pinceles y mirando intensamente fuera del marco de la imagen. La representación del modelo a través del contexto en que está situado, la vestimenta y los accesorios que lleva, sus gestos y mirada son característicos del estilo del artista. Sander es considerado uno de los más importantes fotógrafos de retratos del siglo XX y ha influido mucho en las generaciones posteriores de artistas, por ejemplo, a los fotógrafos de la calle como Walker Evans y luego a los fotógrafos conceptuales desde la década del 60 hasta la actualidad.