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Harry Callahan
b. 1912, Detroit; d. 1999, Atlanta
Eleanor, Chicago, 1953/1979
Dye-transfer chromogenic print
Collection Pérez Art Museum Miami, gift of Penelope Dixon and Michael Ball

Harry Callahan’s wife, Eleanor, was the primary subject of his work over a period of more than 50 years. In thousands of photographs, in which Callahan experimented with light and darkness as well as multiple exposures, Eleanor appears in natural settings and city scenes, up close and from afar, naked and clothed. Callahan took many nude portraits of her; Eleanor, Chicago is a dramatic, color example of this body of work. She perches with her back to us in an artist studio filled with large, abstract paintings.

Eleanor later recounted that Callahan would “see a scene, interesting light that he thought looked beautiful, or an arrangement of forms that he deeply appreciated,” and ask her to pose within this setting. She never said no. Her body and visage were used as formal elements within his restrained compositions. When he was teaching photography in his later years, Callahan encouraged his students to turn their cameras on their own lives, as he did.

Harry Callahan

n. 1912, Detroit; f. 1999, Atlanta

Eleanor, Chicago, 1953/1979

Dye-transfer chromogenic print

Colección del Pérez Art Museum Miami, donación de Penelope Dixon y Michael Ball

Por más de 50 años, el sujeto principal de la obra de Harry Callahan fue su esposa Eleanor. Ella aparece en escenarios naturales y urbanos de cerca o de lejos, desnuda o vestida en las miles de fotografías, donde el artista experimenta con luces, sombras y exposiciones múltiples. Callahan le hizo muchos retratos desnudos; Eleanor, Chicago es un ejemplo a color dramático de éste cuerpo de obra. Ella se encuentra posando dándonos su espalda en el estudio de un artista lleno de cuadros abstractos de gran formato.

Eleanor más tarde contaba que cuando Callahan "veía una escena, una luz interesante que pensaba era hermosa o alguna forma que le gustara profundamente", le pedía que posara. Ella nunca le dijo que no. Su cuerpo y rostro fueron utilizados como elementos formales en de las sobrias composiciones del artista. En sus últimos años cuando se encontraba impartiendo clases de fotografía, Callahan animaba a sus estudiantes a girar sus cámaras hacia a sus propias vidas de la misma manera que él lo había hecho.