Image Search: Photography from the Collection

Búsqueda de imágenes: fotografía de la colección

Swipe to begin / Swipe para comenzar

Start

George Platt Lynes
b. 1907, East Orange, New Jersey; d. 1955, New York
Francisco Moncion & Nicholas Magallanes, 1948
Gelatin silver print
Collection Pérez Art Museum Miami, promised gift of Charles Cowles

In 1935, George Platt Lynes, who was already achieving notoriety for his portraits of the cultural luminaries of his time, was commissioned to photograph the dancers of the American Ballet, which later evolved into the New York City Ballet. Francisco Moncion & Nicholas Magallanes is from a series of promotional images Lynes took for the ballet’s 1948 debut of Orpheus, directed by the famed choreographer George Balanchine, with music by the composer Igor Stravinsky and sets and costumes by the sculptor Isamu Noguchi. Moncion and Magallanes were both members of the company, with Magallanes performing the lead role of Orpheus. In Lynes’s photographs, the two well-muscled nude dancers pose in a studio, using Orpheus’s lyre as a prop. They twist and angle their bodies in dramatic ways, as if in mid-dance.

This image, exemplary of Lynes’s theatrical and sensual images, shows the public side of the artist’s ongoing investigation of the male nude. While these works were intended for promotional publications—other images by Lynes were featured in magazines such as Vogue and Harper’s Bazaar—Lynes also created many images of naked men that he kept private because of the homophobia and conservatism that dominated the era. Many of them were purchased by the famed researcher Alfred Kinsey, who was studying human sexuality, and, increasingly, gay male eroticism.

George Platt Lynes

n. 1907, East Orange, Nueva Jersey; f. 1955, Nueva York

Francisco Moncion & Nicholas Magallanes, 1948

Impresión en gelatina de plata

Colección del Pérez Art Museum Miami, donación prometida de Charles Cowles

En 1935 George Platt Lynes, quien ya estaba volviéndose notorio por sus retratos de los astros culturales de su época, recibió la comisión de fotografiar a los bailarines del American Ballet, el cual se convirtió más adelante en el Nueva York City Ballet. Francisco Moncion & Nicholas Magallanes proviene de una serie de imágenes promocionales que Lynes tomó durante el estreno del ballet Orpheus (Orfeo) en 1948, dirigido por el afamado coreógrafo George Balanchine con la música del compositor Igor Stravinsky y el trabajo escenográfico y de vestuario del escultor Isamu Noguchi. Moncion y Magallanes eran miembros de la compañía y Magallanes interpretaba el papel protagónico de Orfeo. En las fotos de Lynes los dos bailarines, musculosos y desnudos, posan en un estudio, usando la lira de Orfeo como un elemento de utilería. Ellos tuercen y giran sus cuerpos en poses dramáticas, como en mitad de una danza.

Esta imagen, prototipo de las imágenes teatrales y sensuales de Lynes, muestra el lado público de la continua investigación del artista sobre el desnudo masculino. Aunque estas obras se hacían para publicaciones promocionales – otras imágenes de Lynes aparecieron en revistas tales como Vogue y Harper’s Bazaar– Lynes creó también muchas imágenes de hombres desnudos que mantuvo en secreto debido a las tendencias homofóbicas y conservadoras que dominaban en esa época. Muchas de ellas fueron compradas por el afamado investigador Alfred Kinsey, quien estaba estudiando la sexualidad humana y cada vez más el erotismo gay masculino.