Image Search: Photography from the Collection

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Jennifer Bolande
b. 1957, Cleveland; lives in Joshua Tree, California, and Los Angeles
Globe, Prince & Mulberry, NYC, 2001
Chromogenic print
Collection Pérez Art Museum Miami, promised gift of Charles Cowles

Jennifer Bolande’s Globe, Prince & Mulberry, NYC is part of the series Globe Sightings in which the artist documented found globes around New York, New Jersey, Montreal, and Los Angeles. Perched in the window of an apartment at the intersection of the streets indicated in the title, the small, colorful globe suggests the presence of a person or animal peering out. While this subtle image implies the importance of composition and the chance moments of street photography, when considered in conjunction with Bolande’s larger series of globe images, it appears to align with a tradition of conceptual photography.

Finding these visual recurrences within varied cityscapes and documenting them in a detached manner, Bolande connects her project to the explorations of artists in the 1960s and 1970s who used the camera for its deadpan ability to record facts. The focus on the globes unifies these banal images of the everyday and connects the different locations in which they were taken through a mode of random, idiosyncratic mapping—an idea furthered by the subject of the globe.

Jennifer Bolande

n. 1957, Cleveland; vive entre Joshua Tree, California y Los Ángeles

Globe, Prince and Mulberry, NYC (Globo terráqueo, Prince y Mulberry, Ciudad de Nueva York), 2001

Impresión cromogénica

Colección del Pérez Art Museum Miami, donación prometida de Charles Cowles

La pieza Globe, Prince and Mulberry, NYC de Jennifer Bolande, hace parte de la serie Globe Sightings (Puntos para mirar el globo terráqueo), en la que la artista fotografió globos terráqueos encontrados paseando por las calles de las ciudades de Nueva York, Nueva Jersey, Montreal y Los Ángeles. El globo pequeño y colorido en la ventana de un apartamento, en la intersección de las calles indicadas en el título de la imagen, sugiere la presencia de una persona o animal asomándose por la ventana. Mientras que esta imagen sutil señala hacia la importancia de la composición y los momentos de azar de la fotografía urbana, cuando se considera en conjunto con la amplia serie de globos terráqueos de Bolande, pareciera que esta imagen se alinea con la tradición de la fotografía conceptual.

El descubrimiento de estas recurrencias visuales en distintos paisajes urbanos y el hecho de que la artista los documente de manera individual, conecta su proyecto con las búsquedas artísticas de los años 60 y 70; estos artistas que preferían usar la cámara para registrar hechos de manera neutral. Los globos terráqueos unifican estas imágenes banales de la cotidianidad y conecta los diferentes lugares de manera aleatoria, creando una cartografía idiosincrática inspirada por el tema del globo.