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Yasumasa Morimura
b. 1951, Osaka; lives in Osaka
An Inner Dialogue with Frida Kahlo, 2001
Chromogenic coupler print
On long-term loan, collection of Felipe Grimberg and Eduardo Ojeda 

An Inner Dialogue with Frida Kahlo is exemplary of Yasumasa Morimura’s practice. The work is from a series of hybrid self-portraits modeled after the art of the Mexican painter Frida Kahlo. Kahlo often used her own image in her work, creating darkly surreal self-portraits that have become widely circulated icons of feminism and modern Mexican art. Here, Morimura plays with and pays homage to her, referencing a particular painting by Kahlo but also combining different tropes of her appearance and art in this single image.

The influence of Marcel Duchamp, who penciled a mustache and goatee on a print of the Mona Lisa and posed in drag for Man Ray as Rrose Sélavy, is evident in this and other self-portraits of Morimura in drag as famous women from pop culture and art history. By transforming himself into new subjects before the camera, Morimura makes historical images contemporary and subverts their original meanings through an exploration of gender, beauty, desire, and identity.

Yasumasa Morimura

n. 1951, Osaka; vive en Osaka

An Inner Dialogue with Frida Kahlo (Un diálogo interno con Frida Kahlo), 2001

Impresión cromogénica con acoplador

En préstamo a largo plazo, colección de Felipe Grimberg y Eduardo Ojeda

An Inner Dialogue with Frida Kahlo es un ejemplo de la obra de Yasumasa Morimura. Esta pieza pertenece a una serie de autorretratos híbridos que aluden al estilo de la obra de la pintora mexicana Frida Kahlo; ella a menudo utilizaba su imagen para crear autorretratos oscuros y surrealistas. Estas obras se han convertido en íconos de gran circulación entre el feminismo y el arte moderno mexicano. Aquí, Morimura le rinde homenaje a la artista y juega con su obra al hacer referencia a un cuadro en particular de Kahlo, pero también combinando diferentes símbolos de su apariencia física y arte en esta imagen única.

En este autorretrato, así como en tantos otros, es evidente la influencia de Marcel Duchamp, quien en una de sus obras le dibujó un bigote y una barba de chivo a una impresión de la Mona Lisa y en otra ocasión posó en drag (vestido de mujer) como Rrose Sélavy para Man Ray. Al posar vestido como mujeres famosas de la cultura popular y la historia del arte y transformándose cada vez ante la cámara, Morimura hace que imágenes históricas se conviertan en contemporáneas y subvierte su significado original a través de la exploración del género, la belleza, el deseo y la identidad.