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Hans Namuth
b. 1915, Essen, Germany; d. 1990, East Hampton, New York
Jackson Pollock, 1950/1977
Gelatin silver print
Collection Pérez Art Museum Miami, promised gift of Charles Cowles

Hans Namuth took up photography in Paris after escaping his native country, Germany, before World War II. He subsequently moved to New York and made his living from commercial and journalistic photography assignments until he approached the Abstract Expressionist Jackson Pollock in 1950 and asked to photograph him in the act of painting. Namuth took more than 500 photographs of Pollock, and the pictures revealed many new insights into Pollock’s work, including the fact that his “drip” method of painting was deliberate and controlled, rather than haphazard. Asking Pollock to paint on a large sheet of glass, Namuth filmed him from underneath, capturing the artist’s uniquely dynamic way of working.

The photographs bolstered Pollock’s growing fame, and they were likewise a turning point in the career of Namuth, who started taking portraits of other creative personalities in the process of making their work. Among these were the visual artists Willem de Kooning, Robert Rauschenberg, Mark Rothko, and Frank Stella, and the architect Frank Lloyd Wright.

Hans Namuth

n. 1915, Essen, Alemania; f. 1990, East Hampton, Nueva York

Jackson Pollock, 1950/1977

Impresión en gelatina de plata

Colección del Pérez Art Museum Miami, donación prometida de Charles Cowles

Hans Namuth se inició en la fotografía en París después de que escapara de su país natal, Alemania y antes de la Segunda Guerra Mundial. Subsecuentemente, Namuth se trasladó a Nueva York, donde se ganaba la vida haciendo comerciales y como fotógrafo periodístico hasta que en 1950 le pidió a Jackson Pollock, el pintor expresionista abstracto, que le permitiera fotografiarlo mientras pintaba. Namuth tomó más de 500 fotografías de Pollock; y las fotos revelaron muchos conocimientos nuevos sobre la obra de Pollock, incluyendo el hecho de que su método de pintar "chorreando" no era casual, sino deliberado y controlado. El artista le pidió a Pollock que pintara sobre un cristal grande y lo filmó desde abajo, captando así la inusual y dinámica manera de trabajar del pintor.

Estas fotografías reforzaron la creciente fama de Pollock y fueron asimismo un punto de inflexión en la carrera de Namuth, quien comenzó retratos de otras personalidades en el proceso de creación de sus obras. Entre ellos estaban los artistas visuales Willem de Kooning, Robert Rauschenberg, Mark Rothko, Frank Stella y el arquitecto Frank Lloyd Wright.