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Alexander Rodchenko
b. 1891, Saint Petersburg, Russia; d. 1956, Moscow
Lestnitsa (Stairs), 1929
Gelatin silver print
Collection Pérez Art Museum Miami, promised gift of Charles Cowles

Alexander Rodchenko was part of Russia’s 20th-century avant garde, a Constructivist artist and designer who championed innovative art forms as the best means by which to represent the country’s new social and political realities. Beginning in the early 1920s, Rodchenko, who had previously worked primarily in painting and design, began photographing Moscow, documenting the nuances of the city. An exploration of unusual or extreme perspectives, often from high above or below, characterizes his work from the mid-1920s. The oblique perspective in this photograph exemplifies the artist’s desire to disorient the viewer and enable him or her to see a familiar scene or cityscape in new ways. The dramatic geometry, shadow, and patterning turn an ordinary sight—a woman holding her child—into a radically abstracted composition.

Alexander Rodchenko

n. 1891, San Petersburgo, Rusia; f. 1956, Moscú

Lestnitsa (Escaleras), 1929

Impresión en gelatina de plata

Colección del Pérez Art Museum Miami, donación prometida de Charles Cowles

Alexander Rodchenko hizo parte de la vanguardia de la Rusia del siglo XX. Fue un artista constructivista y diseñador que defendió las formas artísticas innovadoras, como el mejor medio para representar las nuevas realidades políticas y sociales del país. Rodchenko, primeramente, trabajó la pintura y el diseño, comenzando a fotografiar a Moscú a principios de la década del 20, mostrando los matices de la ciudad. Desde mediados de esa década, su obra se caracterizaba por una exploración de perspectivas extremas e inusuales, con frecuencia tomadas desde arriba o desde abajo. La perspectiva oblicua en sus fotos es una muestra de la pulsión del artista por desorientar al espectador y hacer ver una escena familiar o paisaje urbano de otra manera. La geometría dramática,  sombras y los patrones convierten una escena ordinaria –una mujer sosteniendo a su hijo– en una composición casi radicalmente abstracta.