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Man Ray
b. 1890, Philadelphia; d. 1976, Paris
Male Figure Study, 1933
Solarized gelatin silver print
Collection Pérez Art Museum Miami, promised gift of Charles Cowles

Man Ray is among the most esteemed photographers of the early 20th century, having created iconic images of surrealism and Dadaism. Born Emmanuel Radnitzky, as a youth he visited museums and galleries, frequenting Alfred Stieglitz's famous 291 gallery, and was greatly influenced by the 1913 Armory Show—a major event that introduced avant-garde, contemporary art to the United States.

Man Ray took up photography in 1915 and after moving to Paris in 1921, established himself as an important figure on the art scene. While working in multiple media, Man Ray developed an experimental, camera-less technique, which allowed him to create photograms, relying on the direct exposure of objects on photographic paper to light. He referred to these works as “rayographs.” Man Ray also utilized a technique called “solarization” which is produced by exposing a photograph to bright light during development. He referred to this process as "painting with light."

In Male Figure Study, the contours of the nude subject's well-muscled upper body, torqued in a classical pose, are prominently displayed. Their careful delineation through shadows is a result of solarization.

Man Ray

n. en 1890, Filadelfia; f. 1976, París

Male Figure Study (Estudio de figura masculina), 1933

Impresión en gelatina de plata solarizada

Colección del Pérez Art Museum Miami, donación prometida de Charles Cowles

Man Ray, seudónimo de Emmanuel Radnitzky, es uno de los fotógrafos más estimados de principios del siglo XX por haber creado imágenes emblemáticas del surrealismo y el dadaísmo. En su juventud visitaba asiduamente museos y galerías, entre las que estaba la famosa Galería 291 de Alfred Stieglitz. Su obra fue enormemente influenciada por el Armory Show de 1913, un evento de gran envergadura que introdujo la vanguardia y el arte contemporáneo a los Estados Unidos.

Man Ray comenzó con la fotografía en 1915 y continuó después de mudarse a París en 1921, donde se estableció una como importante figura dentro del mundo del arte. Man Ray, que trabajaba con diversos medios, implementó una técnica experimental que le permitía crear fotogramas sin cámara, exponiendo directamente a la luz objetos sobre papel fotográfico. Se refería a estas obras como “rayógrafos”. También utilizaba una técnica llamada “solarización”, que es la que se produce al exponer la foto a una fuerte luz durante el revelado y llamaba a este proceso "pintar con luz".

En Male Figure Study se destacan los contornos musculosos de la parte superior del modelo desnudo, colocado en una pose clásica. El delineado meticuloso se obtiene a través del uso de sombras y es resultado de la solarización.