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Brassaï
b. 1899, Brassó, Hungary (now Romania); d. 1984, Beaulieu-sur-Mer, France
Matisse with his Model, 1939/1992
Gelatin silver print
Collection Pérez Art Museum Miami, promised gift of Charles Cowles

Living in Paris, Brassaï photographed the writers, artists, and intellectuals who formed his social circle, including Pablo Picasso, Henri Matisse, Alberto Giacometti, Salvador Dalí, André Breton, and Henry Miller. Matisse with his Model is one of the many portraits Brassaï took of the painter at work in his studio between 1931 and 1946. Brassaï shared with Matisse an interest in the power of the human face, which both artists focused on in their work.

Born Halász Gyula, Brassaï studied in Berlin and was tutored in photography by André Kertész. He moved to Paris in 1924 and changed his name to “Brassaï,” meaning “from Brasso” in Hungarian. Brassaï’s photographs of Paris in the early 1930s, published in Paris by Night in 1933, evoke Henri Cartier-Bresson’s elusive and instantaneous “decisive moment.” However, later art historical scholarship revealed Brassaï’s images to be carefully constructed. Paris by Night caused Henry Miller, the photographer’s good friend who mentions him in the book Tropic of Cancer, to call Brassaï “the eye of Paris.”

Brassaï

n. 1899 Brassó, Hungría (hoy Rumania); f. 1984, Beaulieu-sur-Mer, Francia

Matisse with His Model (Matisse con su modelo), 1939/1992

Impresión en gelatina de plata

Colección del Pérez Art Museum Miami, donación prometida de Charles Cowles

Brassaï, viviendo en París, fotografió a los escritores, artistas e intelectuales que formaban parte de su círculo social, entre ellos Pablo Picasso, Henri Matisse, Alberto Giacometti, Salvador Dalí, André Breton y Henry Miller. Matisse with His Model es uno de los muchos retratos que Brassaï tomó del pintor en su estudio entre 1931 y 1946. Brassaï compartía con Matisse un interés por el poder del rostro humano, aspecto que ambos artistas enfocaron en su obra.

Brassaï, pseudónimo de Gyula Halász, estudió en Berlín y fue instruido por el fotógrafo André Kertész. Se mudó a París en 1924 y cambió su nombre a "Brassaï", que significa "de Brasso" en húngaro. Las fotos de Brassaï del París de los años 30, publicadas en 1933 en el libro Paris by Night (París de noche), evocan el "momento decisivo" elusivo e instantáneo de Henri Cartier-Bresson. Más tarde, la investigación arte histórica ha revelado que las imágenes de Brassaï fueron cuidadosamente elaboradas. Paris by Night llevó a Henry Miller, un buen amigo del fotógrafo, a mencionarlo en su libro Trópico de Cáncer como "el ojo de París".