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Zoe Strauss
b. 1970, Philadelphia; lives in Philadelphia
Monique Showing Black Eye, 2001–08
Inkjet print
Collection Pérez Art Museum Miami, gift of Dennis and Debra Scholl

Updating the tradition of street photography, Zoe Strauss creates a compelling, and at times agonizing, portrait of place. In 2000, she embarked on a 10-year project titled I-95, which involved photographing the downtrodden South Philadelphia area where she lives. She captured a range of people and sites, and then displayed and distributed the resulting photographs for free in an annual exhibition held under a freeway overpass. I-95 embodies the primary threads in Strauss’s practice: an unwaveringly honest photographic eye and a commitment to the accessibility of art to her community.

Monique Showing Black Eye is a part of this body of work. It is a portrait of a local woman (she appears in two other pictures by Strauss) with a painfully swollen black eye and a battered face. The picture recalls Helen Levitt’s urban scenes, Diane Arbus’s portraits, and Nan Goldin’s gritty explorations of subcultures.

Zoe Strauss

n. 1970, Filadelfia; vive en Filadelfia

Monique Showing Black Eye (Monique mostrando un ojo morado), 2001-08

Impresión de inyección de tinta

Colección del Pérez Art Museum Miami, donación de Dennis y Debra Scholl

Zoe Strauss tomá imágenes de lugares fascinantes, incluso decadentes, actualizando la tradición de la fotografía urbana. En el año 2000, la artista comenzó un proyecto de diez años de duración titulado I-95, que pretendía captar la oprimida zona sur de Filadelfia, lugar donde vive. Strauss hizo fotos de personas y lugares que después distribuyó y expuso gratuitamente en una exhibición anual que tuvo lugar bajo un puente de la autopista I-95. La muestra destaca e identifica el estilo de Strauss: un ojo fotográfico firmemente honesto y comprometido a la accesibilidad del arte en su comunidad.

Monique Showing Black Eye hace parte de esta faceta de su trabajo. Se trata de un retrato de una mujer local (que aparece en otras dos de sus fotos) con la cara golpeada con un ojo hinchado y morado. La foto recuerda las escenas urbanas de Helen Levitt, los retratos de Diane Arbus y las agudas exploraciones de las subculturas, propias de Nan Goldin.