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Helen Levitt
b. 1913, New York; d. 2009, New York
New York, 1988, 1988
Chromogenic print
Collection Pérez Art Museum Miami, promised gift of Charles Cowles

Helen Levitt’s photograph of a woman and two children squeezed into a phone booth is exemplary of her style of street photography. Critics have often commented on her striking ability to capture fleeting moments of drama and strangeness—what Henri Cartier-Bresson described as the “decisive moment.” Levitt’s work depicts the quiet drama of daily urban life. Her pictures do not lend themselves to specific interpretations, but instead suggest longer and larger narratives.

Levitt began taking photographs in the late 1930s and quickly became affiliated with the Photo League, a group of like-minded progressive photographers working in New York from that time through the early 1950s. While technology afforded her different ways of taking photographs, particularly as she moved from black-and-white to color, her subject was almost always the cityscape of her native New York

Helen Levitt

n. 1913, Nueva York; f. 2009, Nueva York

New York (Nueva York), 1988

Impresión cromogénica

Colección del Pérez Art Museum Miami, donación prometida de Charles Cowles

Esta foto de Helen Levitt que nos muestra a una mujer y dos niños comprimidos dentro de una cabina telefónica, es un ejemplo de su fotografía urbana. Los críticos hablan acerca de su increíble habilidad para captar momentos raros, fugaces y dramáticos, eso que Henri Cartier-Bresson describiera como “momento decisivo”. La obra de Levitt representa el drama urbano y silencioso de la vida cotidiana. Sus fotos, en sí mismas, no se prestan para tener interpretaciones específicas, sino que sugieren lecturas más amplias y diversas.

Levitt comenzó con la fotografía a finales de la década del 30 y muy pronto se convirtió en miembro del Photo League (Liga de fotografía), un grupo de fotógrafos de la vanguardia que trabajaron en Nueva York hasta principios de la década del 50. Mientras la tecnología le permitió tomar fotos de diferentes maneras, específicamente comenzó un cambio del blanco y negro hacia color. El artista puso su atención fotográfica en el paisaje urbano de su natal Nueva York.