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Amy Adler
b. 1966, New York; lives in Los Angeles
Once in Love with Amy, 1997
Chromogenic print
Collection Pérez Art Museum Miami, gift of Dennis and Debra Scholl

Like a number of photographers before her, most notably Cindy Sherman, Amy Adler has used her own image consistently throughout her practice. She employs self-portraiture to act out varied characters through which she explores notions of time, desire, and identity. Moving between photography and drawing, and often combining them, Adler’s experimental images bring aspects of the handmade into the mechanical processes of the camera and highlight the personal and subjective nature of picturing the self and others.

Once in Love with Amy is part of a series of works the artist created based on photographs taken of her at age 19 by an older female admirer. While some of the works in the series show Adler naked and splayed out for our desirous consumption, here she is only topless, seductively but assertively posed and staring out from the picture plane, provocatively meeting our gaze. To create this work, Adler made a drawing based on the original photograph, then placed the drawing on top of the original and re-photographed the entire composition. The resulting work is a seamless combination of two media; it reveals the possibilities of artifice inherent in Adler’s project and suggests the distance created by time and memory. After she created the final photograph, Adler destroyed both the source photograph and the drawing, thereby negating the record of the hand-made process while retaining the aura of uniqueness it creates.

Amy Adler

n. 1966, Nueva York; vive en Los Ángeles

Once in Love with Amy (Una vez enamorada de Amy), 1997

Impresión cromogénica

Colección del Pérez Art Museum Miami, donación de Dennis y Debra Scholl

Amy Adler utiliza consistentemente su propia imagen a través de su práctica, similar a otros fotógrafos que le precedieron como notablemente lo hizo, Cindy Sherman. Ella usa el autorretrato para representar diversos personajes por medio de los que explora las nociones del tiempo, el deseo y la identidad. La artista se mueve entre la fotografía y el dibujo, a menudo combinando ambos medios. Las imágenes experimentales de Adler extraen elementos de lo hecho a mano para llevarlos hacia los procesos mecánicos de la cámara, al igual que, subraya la naturaleza personal y subjetiva de la representación de los otros y el yo.

Once in Love with Amy es parte de una serie que la artista creó a partir de fotografías que le tomó una admiradora mayor, cuando Adler tenía 19 años. Aunque muchas de las piezas de esta serie exhiben a Adler desnuda y extendida hacia fuera para nuestro consumo deseoso, aquí sólo está topless posando seductora y asertivamente. Ella mira hacia fuera del plano fotográfico logrando sostener nuestra mirada provocativamente. Para crear esta pieza, Adler realizó un dibujo basado en la fotografía original, luego colocó el dibujo sobre el original y volvió a fotografiar toda la composición. La obra resultante es la combinación perfecta de los dos medios; la misma revela las posibilidades de artificio del proyecto de Adler y también alude a la distancia creada por el tiempo y la memoria. Después de crear la foto final, Adler destruyó la foto original y el dibujo, negando el registro de lo hecho a mano y manteniendo intacto el aura de originalidad que se crea.