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Lucas Samaras
b. 1936, Kastoria, Greece; lives in New York
Photo-Transformation 3/11/76, 1976
Dye diffusion transfer print (Polaroid)
Collection Pérez Art Museum Miami, promised gift of Charles Cowles

Lucas Samaras’s Photo-Transformation 3/11/76 is part of a large series of self-portraits the artist made using a Polaroid, a type of camera that produces “instant” photographs. Samaras was first introduced to the format in the late 1960s and embraced it almost immediately for the independence it allowed him, creating the series AutoPolaroids. In the early 1970s he received an SX-70, a fully automatic Polaroid, as a gift and embarked on his Photo-Transformations. For these, as each photograph was developing, Samaras would modify the emulsions on the print, creating distortions and uneven surfaces.

In this image, taken with the SX-70, we see the artist slumped over a cluttered table in his kitchen. Another self-portrait, a crouching nude surrounded by dots, is propped on the wall behind him. The kitchen was frequently a set for Samaras’s portraits, as it offered an environment that, while cramped and domestic, could also be otherworldly and magical. During his career Samaras created a number of assemblage sculptures that he also titled “transformations” (like this series of photographs), reflecting his belief in the mutability of objects and the powerful possibilities of art making. 

Lucas Samaras

n. 1936, Kastoria, Grecia; vive Nueva York

Photo-Transformation 3/11/76 (Foto-transformación 03/11/76), 1976

Dye diffusion transfer print (Polaroid)

Colección del Pérez Art Museum Miami, donación prometida de Charles Cowles

La pieza Photo-Transformation 3/11/76 de Lucas Samaras es parte de una serie de autorretratos que el artista hizo con una Polaroid, una cámara que produce fotografías "instantáneas". Samaras se inició en este formato a finales de la década del 60 y lo adoptó casi inmediatamente por la independencia que le permitía, realizando la serie AutoPolaroides. A principios de la década del 70, Samaras recibió de regalo una Polaroid totalmente automática, la SX- 70, y con ella comenzó la serie Foto-transformaciones. Para lograr estas imágenes, Samaras modificaba las emulsiones en la impresión a medida que revelaba cada una de las fotos, creando distorsiones y superficies irregulares.

En esta imagen, tomada con la SX- 70, vemos al artista derrumbado sobre una mesa desordenada en su cocina. Otro autorretrato, un desnudo en cuclillas rodeado de puntos, se encuentra colgado en la pared detrás de él. La cocina es un set que Samaras utilizaba con frecuencia en sus retratos, pues ofrece un entorno que aunque pequeño y doméstico, puede ser también sobrenatural y mágico. A lo largo de toda su carrera, Samaras realizó una serie de esculturas ensambladas a las que también llamó “transformaciones" (como la serie de fotográfica), reflejando su creencia en la mutabilidad de los objetos y en la potencialidad de la creación artística.