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Aaron Siskind
b. 1903, New York; d. 1991, Providence, Rhode Island
Pleasures and Terrors of Levitation #482, 1954
Gelatin silver print
Collection Pérez Art Museum Miami, promised gift of Charles Cowles

Pleasures and Terrors of Levitation is a major series that Aaron Siskind created during the 1950s. Featuring young men poised as if suspended in midair, they depict the human body as pure, weightless, coiled energy. Siskind achieved this effect by photographing divers on Chicago’s lakefront against an unmodulated sky. Devoid of context, it is unclear whether they are hurling downward or jumping up, just off the ground or free-falling from great heights. They embody the title’s ambiguous metaphor of simultaneous pleasure and terror.

While Siskind’s early career emerged from a social documentary perspective—he was affiliated with the Photo League, a progressive photography club—he is best known for his later, abstract works. This picture, from the middle of his career, differs from both of these major strands, but captures his consistent interest in the strange and beautiful imagery of the everyday.

Aaron Siskind

n. 1903, Nueva York; f. 1991, Providence, Rhode Island

Pleasures and Terrors of Levitation #482 (Placeres y terrores de la levitación #482), 1954

Impresión en gelatina de plata

Colección del Pérez Art Museum Miami, donación prometida de Charles Cowles

Pleasures and Terrors of Levitation #482 es una importante serie que Aaron Siskind creó durante la década del 50. Presentando a hombres jóvenes en poses en las que parecen estar suspendidos en el aire, las mismas representan al cuerpo humano como energía pura, ingrávida y comprimida. Siskind consiguió este efecto al fotografiar jóvenes que se lanzaban al agua en un lago de Chicago contra un cielo exento de matices. Al eliminar todo contexto, no está claro si se están lanzando hacia abajo o si están saltando hacia arriba, a poca distancia del suelo o cayendo desde una altura enorme. Ellos personifican la ambigua metáfora del título sobre la simultaneidad del placer y el terror.

Aunque la carrera temprana de Siskind surgió con una perspectiva de documento social –él pertenecía a Photo League (Liga de fotografía), un club de fotografía interesado en la reforma social. A él se le conoce mucho más por sus obras posteriores de tipo abstracto. Esta imagen, tomada a mediados de su carrera, se diferencia de estas dos tendencias fundamentales, pero capta su constante interés en la extraña y hermosa imaginería de lo cotidiano.