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Lewis Baltz
b. 1945, Newport Beach, California; lives in Paris and Venice, Italy
South Corner, Parking Area, 23831 El Toro Road, El Toro, 1974
Gelatin silver print
Collection Pérez Art Museum Miami, promised gift of Charles Cowles

In the late 1960s and early 1970s, Lewis Baltz began documenting Southern California’s sprawling suburbs and industrial parks. Training his camera on mundane facts and sites, Baltz used flat black-and-white tones that emphasized the unnatural but unobtrusive presence of his subject matter. South Corner, Parking Area, 23831 El Toro Road, El Toro, with its strange perspective and combination of horizontal, vertical, and diagonal planes and lines, gives even this banal place—a parking lot—an eerie and abstract quality. The tight cropping and the focus on the textures of the wall and ground are characteristic of Baltz’s work from this period.

This picture is an example of a work from the photography movement known as the New Topographics, heralded by the exhibition The New Topographics: Photographs of a Man-Altered Landscape, which took place at George Eastman House in Rochester, New York, in 1975. The show featured 10 artists, including Robert Adams and Bernd and Hilla Becher, and offered a cool, critical vision of a rapidly changing world. The photographs produced by the New Topographics artists have become major touchstones for contemporary art, suggesting that the record produced by a camera can be simultaneously a detached, factual document and an evocative lament.

Lewis Baltz

n. 1945, Newport Beach, California; vive en París y Venecia, Italia

South Corner, Parking Area, 23831 El Toro Road, El Toro (Esquina sur, área de estacionamiento, 23831, carretera El Toro, El Toro), 1970

Impresión en gelatina de plata

Colección del Pérez Art Museum Miami, donación prometida de Charles Cowles

A finales de la década de los años 60 y principios de la década del 70, Lewis Baltz comenzó a documentar los grandes suburbios y zonas industriales del sur de California. Entrenando su cámara para cubrir acontecimientos y lugares mundanos, Baltz utilizaba los tonos planos del blanco y negro para enfatizar la presencia innatural, pero discreta de sus modelos. En South Corner, Parking Area, 23831 El Toro Road, El Toro, el artista convierte un lugar tan ordinario, como un estacionamiento, en algo abstracto y misterioso a través de una perspectiva rara y una combinación de planos horizontales, verticales y diagonales. La obra de Baltz durante este período se caracteriza por los cortes estrictos y el énfasis en las texturas de la pared y el piso.

Este es un claro ejemplo del movimiento fotográfico conocido como New Topographics, presentado en la exhibición The New Topographics: Photographs of a Man-Altered Landscape (Nuevas topografías: Fotografías de un paisaje alterado por el hombre), presentada en el George Eastman House en Rochester, Nueva York en 1975. La muestra presentó la obra de 10 artistas, incluyendo a Robert Adams y Bernd y Hilla Becher, ofreciendo una mirada refrescante y crítica del mundo rápidamente cambiante. Las fotos producidas por los artistas que pertenecen al movimiento de New Topographics se han convertido en un punto de referencia en el arte contemporáneo, sugiriendo como la imagen captada por la cámara puede ser un reflejo frío de la realidad, como también un lamento evocador.