Image Search: Photography from the Collection

Búsqueda de imágenes: fotografía de la colección

Swipe to begin / Swipe para comenzar

Start

Lee Friedlander
b. 1934, Aberdeen, Washington; lives in New York
Storefront News Stand, ca. 1962
Gelatin silver print
Collection Pérez Art Museum Miami, promised gift of Charles Cowles

Lee Friedlander is perhaps best known as part of the New York School, the name given to the now-famous group of street photographers who were working in the city in the 1930s, 1940s, and 1950s. But throughout his career, Friedlander has trained his lens on a breadth of subjects beyond the cityscape, creating everything from poignant family portraits to depictions of flora and landscapes. His pictures are often characterized by a play with patterning and layering, depth and surface. They combine and flatten multiple fields and images and deliver a psychological charge.

Storefront News Stand, taken through a pane of glass, exemplifies this layering and demonstrates Friedlander’s unique style of cropping. The artist often shot storefront displays, focusing on the juxtaposition of objects, advertisements, postcards, and photographs. Images of President John F. Kennedy, who served as president from 1961 until 1963, were a recurrent subject for the artist during this period.

Lee Friedlander

n. 1934, Aberdeen, Washington; vive en Nueva York

Storefront News Stand (Escaparate puesto de periódicos), ca. 1962

Impresión en gelatina de plata

Colección del Pérez Art Museum Miami, donación prometida de Charles Cowles

Lee Friedlander es quizás el fotógrafo más célebre de la corriente conocida como Escuela de Nueva York, formada por un grupo de fotógrafos urbanos en las décadas de los 30, 40 y 50. A lo largo de su carrera, Friedlander utilizó su lente para dirigir una amplia variedad de temas más allá del paisaje urbano, que van desde conmovedoras imágenes de la familia, hasta representaciones de la flora y paisajes. Su fotografía se caracteriza, generalmente, por el juego con los patrones y la superposición de capas, profundidad y superficie. Múltiples campos e imágenes se combinan y contraen para otorgarle a la foto una carga psicológica.

Storefront News Stand, tomada en el cristal de la vitrina, es un ejemplo de su trabajo de sobreponer las capas y muestra su estilo único de encuadre. El artista retrata con frecuencia vitrinas de tiendas, haciendo énfasis en la yuxtaposición de objetos, publicidad, tarjetas y fotos. Varias imágenes de John F. Kennedy, quien fue presidente de los Estados Unidos de 1961 a 1963, fueron un sujeto para el artista durante este periodo.