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Lee Materazzi
b. 1982, Fairfax, Virginia; lives in San Francisco
Untitled, Clothes on Head, 2008
Chromogenic print
Collection Pérez Art Museum Miami, gift of Dennis and Debra Scholl

Posing for her own photographs as well as enlisting friends as models, Lee Materazzi transforms everyday places and objects into strange, darkly humorous scenes. Untitled, Clothes on Head is a portrait of a nude woman sitting with a relaxed posture on the edge of a couch, crossing her legs away from the camera. Enveloping her head is a bundled mass of clothes. The overall affect is uncanny, as if the sitter was wearing a huge mask, impersonating a regal alien being. This portrait is part of a larger series by Materazzi of men and women posed in domestic settings with their heads wrapped in laundry.

The picture embodies two impulses within the artist’s practice—formal portraiture and documentation of performative actions—and is related to her ongoing Head in Series, in which people literally put their heads in things (drawers, holes in walls, piles of dirt). Materazzi records staged actions based on simple conceptual premises. The works are carefully constructed and aestheticized, taking cues from the history of photography and studio portraiture

Lee Materazzi

n. 1982, Fairfax, Virginia; vive en San Francisco

Untitled (Clothes on Head) (Sin título, [ropas en la cabeza]), 2008

Impresión cromogénica

Colección del Pérez Art Museum Miami, donación de Dennis y Debra Scholl

Cuando Lee Materazzi posa para sus fotos o hace que sus amigos modelen, convierte los lugares y objetos cotidianos en extrañas escenas de humor negro. Untitled (Clothes on Head) es el retrato de una mujer desnuda sentada al borde de un sofá en una postura relajada, cruzando sus piernas a distancia de la cámara. Su cabeza está envuelta en ropas. El efecto general es extraño, como si esta persona sentada llevara una enorme máscara, representando a un ser alienígena real. Este retrato es parte de una serie en la que Materazzi presenta hombres y mujeres posando en lugares domésticos con la cabeza envuelta de ropa.

La imagen representa dos impulsos dentro de la obra de la artista: el retrato formal y la documentación de acciones performativas, ambos relacionados con su proyecto en curso, Head in series (Cabeza en serie), en la que literalmente mete la cabeza de sus modelos en diferentes lugares (cajones, agujeros en las paredes, montones de tierra). Materazzi documenta escenas de performance basadas en simples premisas conceptuales. Las piezas están cuidadosamente construidas y estilizadas, con referencias a la historia de la fotografía y al retrato de estudio.