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Cindy Sherman
b. 1954, Glen Ridge, New Jersey; lives in New York
Untitled (Secretary), 1978/1993
Sepia-tone print
Collection Pérez Art Museum Miami, promised gift of Charles Cowles

Cindy Sherman primarily makes self-portraits in which she creates and embodies characters through makeup, costuming, and prosthetics, and offers them up for our gaze. One of her best-known (and by now iconic) works is a series of 69 black-and-white photographs known as the Untitled Film Stills (1977–80), in which she assumes varied female personae from cinema and presents them for our visual consumption.

Untitled (Secretary) is a key transitional work that directly preceded the Untitled Film Stills. Sherman is dressed up in retro glasses and office wear, and the setting is the alternative gallery Artist Space, where she actually had held her first New York job, as a receptionist. This parodic self-portrait foreshadows her consistent focus on her own malleable image. Sherman’s pictures of herself are arguably among the most important images of the 20th century; they are centerpieces in many art historical discussions related to the constructed, and often splintered, nature of female identity.

Cindy Sherman

n. 1954, Glen Ridge, Nueva Jersey; vive en Nueva York

Untitled (Secretary) (Sin título [Secretaria]), 1978/1993

Impresión en tono sepia

Colección del Pérez Art Museum Miami, donación prometida de Charles Cowles

En sus autorretratos Cindy Sherman crea y encarna personajes a través del maquillaje, el vestuario y el uso de prótesis. Sherman ofrece sus obras a nuestra mirada. Una de su obra más conocida (y ahora icónica) es una serie de fotografías en blanco y negro de 1969, conocida como Untitled Film Stills (Sin título stills de película, 1977-1980), en la que encarna diferentes personajes femeninos del cine y los presenta para nuestro consumo visual.

Sin título (Secretary) es una obra clave de transición que precede la serie Untitled Film Stills. Sherman viste gafas retro y un atuendo de oficina; el marco es la galería alternativa Artist Space, donde la artista tuvo su primer trabajo en Nueva York como recepcionista. Este autorretrato paródico presagia su enfoque consistente hacia la maleabilidad de su imagen. Las fotos de Sherman de si misma se encuentran sin duda entre las imágenes más importantes del siglo XX; estas son el eje central en muchos debates arte históricos relacionados a la identidad femenina a menudo fragmentada, en relación a lo construido.

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