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Robert Mapplethorpe
b. 1946, Floral Park, New York; d. 1989, Boston
Untitled (Self-Portrait), 1971
Dye diffusion transfer print (Polaroid) collage with painted potato sack
Collection Pérez Art Museum Miami, promised gift of Charles Cowles

Robert Mapplethorpe attended art school in the mid-1960s, and while there he primarily created collages using found imagery. These collages were influenced by Marcel Duchamp and Joseph Cornell, and their imagery and form drew upon Mapplethorpe’s Roman Catholic background. In 1970 he was given a Polaroid camera by a friend and began taking photographs. He incorporated these photographs into his mixed-media collages, and Untitled (Self-Portrait) is from this period. In this work, a series of three nude self-portraits are stacked together to capture the artist’s body, bisected by the white frames of the Polaroids. Mounted in a potato sack painted an iridescent purple, the photographs are seen from behind a mesh screen.

Soon after this period, Mapplethorpe ceased making collages and began presenting only original photographs. He became a master of depicting the human body. His best-known pictures have strong pornographic, homoerotic, sadomasochistic, and racial overtones. They evidence an intense formal acuity, indebted to classical traditions and the history of photography. In contrast to the sleek, formal, black-and-white photographs for which the artist is best known, this early, intimately handmade work seems almost like a personal devotional icon.

Robert Mapplethorpe

n. 1946, Nueva York; f. 1989, Boston

Untitled (Self-Portrait) (Sin título [Autorretrato]), 1971

Dye diffusion transfer print (Polaroid) collage y saco de papa pintado

Colección del Pérez Art Museum Miami, donación prometida de Charles Cowles

Robert Mapplethorpe fue a la escuela de arte a mediados de la década del 60 y durante ese tiempo, creó principalmente collages usando imágenes encontradas. Estos collages estaban influenciados por Marcel Duchamp y Joseph Cornell, cuyas imaginería y formas coincidían con la formación católica de Mapplethorpe. En la década del 70 comenzó a tomar fotos con la cámara Polaroid que un amigo le había regalado. El incorporó estas fotos a sus collages de técnica mixta y Untitled (Self-Portrait) es representativa de ese período. En esta obra, una serie tres autorretratos desnudos se amontonan para mostrar el cuerpo del artista, bisecado por los marcos blancos de las Polaroids. La pieza está montada sobre la tela de un saco de papas pintado con colores púrpura iridiscentes y las fotos se ven a través de la pantalla en forma de malla.

Poco después de este período, Mapplethorpe dejó de hacer collages y comenzó a realizar fotografías originales. Se convirtió en un maestro de la representación del cuerpo humano. Sus fotos más famosas tienen una fuerte connotación pornográfica, homoerótica, sadomasoquista y racial. Denotan una intensa agudeza formal en deuda con la tradición clásica y la historia de la fotografía. En contraste con las fotografías en blanco y negro, elegantes y formales con las que el artista se dio a conocer posteriormente, esta obra temprana, íntima y hecha a mano, parece casi un ícono personal devocional.