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Cindy Sherman
b. 1954, Glen Ridge, New Jersey; lives in New York
Untitled (Self Portrait with Sun Tan), 2003
Chromogenic print
Collection Pérez Art Museum Miami, gift of Dennis and Debra Scholl

For more than 30 years, Cindy Sherman has photographed her own body in highly staged self-portraits that range in tone from humorous to garish, sentimental to grotesque. Untitled (Self Portrait with Sun Tan) is a lurid image of the artist covered in makeup that not only darkens her skin but dramatically changes the contours of her face. White highlights beneath her eyes, heavy pink blush, and metallic bronze lipstick contribute to the effect of a woman of indeterminate age—perhaps older and morphed by surgery, or young and weathered by the sun. Her clothing, her jewelry, and the sunset-gradient background enhance the kitschy tone. In her work from this period, Sherman seemed to be overtly taking on issues of class and image, creating pictures of (herself as) women who are unaware of themselves but nonetheless seeking beauty through excess.

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Cindy Sherman

n. 1954, Glen Ridge, Nueva Jersey; vive en Nueva York

Untitled (Self Portrait with Sun Tan) (Sin título [Autorretrato con bronceador]), 2003

Impresión cromogénica

Colección del Pérez Art Museum Miami, donación de Dennis y Debra Scholl

Cindy Sherman ha fotografiado su cuerpo por más de 30 años, en autorretratos donde asume poses extremadamente estudiadas que varían del tono humorístico al llamativo, de lo sentimental a lo grotesco. Untitled (Self Portrait with Sun Tan) es una imagen espeluznante de la artista cubierta de un maquillaje que no sólo oscurece su piel, sino que cambia dramáticamente el contorno de su cara. Los blancos que coloca debajo de sus ojos, el colorete rosado y fuerte y el lápiz labial de bronce metálico contribuyen a dar el efecto de una mujer de edad indeterminada, tal vez mayor y transformada por la cirugía, o joven, pero avejentada por el sol. Su ropa, joyas y el atardecer que se observa en el fondo, contribuyen a acentuar el tono cursi de la imagen. En la obra de este período, Sherman parece estar profundamente interesada en las cuestiones de clase he imagen, creando fotografías de (sí misma como) mujeres que no sólo no están conscientes de su propia belleza, sino que están en una búsqueda constante y excesiva.

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