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Phil Collins
b. 1970, Runcorn, England; lives in Glasgow and Berlin
young serbs (vesna), 2001
Chromogenic print
Collection Pérez Art Museum Miami, gift of Dennis and Debra Scholl

young serbs (vesna) is a series of five portraits of young Serbians in the city of Belgrade, where Phil Collins has worked regularly over a number of years. Created in 2001, soon after the overthrow of Slobodan Milošević’s oppressive government, the images offer a real and human representation of these youths, even as they are constrained by the context of their country’s turmoil. Each subject lies in the grass, his or her skin dappled with sunlight. They face the camera at close range and look directly into it, as if the viewer was lying beside them. The resulting images are intensely intimate. Collins has remarked that he wanted viewers to “fall in love” with these subjects.

Collins is best known for his videos and installations that interrogate the construction of identity and representation in places of conflict. He often creates scenarios in which individuals typically portrayed only through the lens of photojournalism participate and are given agency in their own depiction. In this way, his work critiques the exploitation of conflict zones as fodder for global media consumption, while consciously demonstrating his awareness that he is participating in its perpetuation. 

Keywords: 

Phil Collins

n. 1970, Runcorn, Inglaterra; vive en Glasgow y Berlín

young serbs (vesna) (Jóvenes serbios [Vesna]), 2001

Impresión cromogénica

Colección del Pérez Art Museum Miami, donación de Dennis y Debra Scholl

Young Serbs es una serie de cinco retratos de jóvenes serbios en Belgrado, ciudad en la cual Phil Collins ha trabajado regularmente durante varios años. Creados en 2001 poco después del derrocamiento del gobierno opresor de Slobodan Milošević, las imágenes ofrecen una representación real y humana de estos jóvenes, incluso aún estando constreñidos por el contexto de los disturbios de su país. Cada uno de sus sujetos yace sobre la hierba con la piel matizada por la luz solar. De muy cerca, ellos se enfrentan a la cámara y la miran directamente, como si el observador estuviera acostado junto a ellos. Las imágenes resultantes son de una intensa intimidad. Collins ha comentado que él quería que los observadores se “enamoraran” de estos sujetos.

Lo más conocido de la obra de Collins son sus videos e instalaciones que cuestionan la construcción de la identidad y representación en lugares de conflicto. A menudo Collins crea situaciones en las cuales individuos, que normalmente sólo son mostrados a través del lente foto-periodístico, participan y pueden tomar la iniciativa sobre la manera en que son representados. De este modo, su obra critica la explotación de las zonas de conflicto como forraje para el consumo de los medios de prensa globales, al mismo tiempo que muestra conscientemente su participación en la perpetuación de ese tipo de consumo.

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